Fotoblog: CIAF2013 - vojenská technika

úterý 3. prosinec 2013 14:07

Když je řeč o letadlech, nedá se vojenská technika pominout. Mimojiné i proto, že zrovna v tomto odvětví je právě vojenství tím, co ho žene nejvíce dopředu.

Vojenské technice se bude věnovat tento fotoblog. Nebojte, v dalších částech z CIAFu už budu zcela mírumilovný. No, vlastně nemálo mírumilovných částí se objeví i zde. Ale bude tu i řada legendárních strojů.

 

První fotka bude vlastně netechnická. Pokud nebudeme brát, že dopad při seskoku je vlastně technická záležitost, třeba jako "styl" u skokanů na lyžích.

02-ACR_vysadek_3798.jpg

Hned vytáhnu první legendu: americký vrtulník Bell AH-1, známý spíše jako Cobra. Poprvé vzlétl roku 1965, proslavil se ve vietnamské válce. Patří mezi lehké vrtulníky, prázdný váží 3 tuny, dosahuje maximální rychlosti přes 280 km/h. Tento kousek si koupil pan Jiří Podolský, jinak majitel vrtulníkové společnosti a bývalý vojenský pilot, který ho také pilotoval. Zde sním předváděl, co všechno může vrtulník zvládnout.

04-Cobra_3805.jpg

04-Cobra_3812.jpg

Druhý stroj je také vrtulník, tentokráte z druhé strany bariéry. Řekl bych, že i v opačných kruzích poměrně legendární - Mil Mi-35, v NATO kódově označován Hind. Ve skutečnosti je to vrtulník Mil Mi-24, který se začal testovat a posléze používat roku 1970. Mi-35 je pozdější exportní verze tohoto stroje. Proti Cobře je krapet těžžší váha - váží 8,5 t a dosahuje max. rychlosti 335 km/hod. Hindy má ve výzbroji i AČR v 221. letce bitevních vrtulníků v Náměšti nad Oslavou a patří do prestižní skupiny tygřích letek ("NATO Tiger Association").

15-Mil_Mi-35_ACR_4045.jpg

Třetí legenda, tentokráte z oblasti stíhaček, je americká F-16 řečená Fighting Falcon. K jeho oblibě mezi spojenci američanů vedlo i to, že byl vytvořen jako levná verze stíhaček, která ovšem nijak nezaostává silou a výkonem. Prototyp vzlétl roku 1974, modernizovaná verze se ovšem vyrábí dodnes. Při váze přes 8 tun vyvine rychlost až 2120 km/h a zvládne přetížení 9G. Fotek mám bohužel málo, létal celkem krátce a předváděl i výškový let, kdy kolmo vzhůru rychle zmizel očím diváků (ti mohli jen sledovat jeho stoupání pomocí vypouštění světlic klamných cílů).

20-F-16_4336.jpg

20-F-16_4340.jpg

Opět se vrátím k vrtulníkům. Tentokráte sovětské víceúčelové Mil Mi-171, v NATO s kódovým jménem Hip. Označení 171 je exportní verze vrtulníku Mi-17. je to jeden z nejrozšířenějších vrtulníků na světě. Váží 7t a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h. Tyto kousky jsou z výzbroje AČR a předvádí akci, kdy jeden zachraňuje osoby na zemi, zatímco druhý ho kryje ze vzduchu.

13-Mil_Mi-171_ACR_3954.jpg

13-Mil_Mi-171_ACR_3958.jpg

Poslední vrtulník je polské výroby - W-3A Sokol. Ten je z předváděných vrtulníků nejmladší - prototyp je z roku 1979, ale po odhalení zásadních nedostatků byl přepracován a nová verze vzletěla roku 1982. Několik těchto vrtulníků jsou i ve výbavě AČR, která je provozuje jako záchrannou službu SAR (Search And Rescue). I proto nemá typické vojenské maskování, ale naopak je "vyzdoben" pro co nejlepší viditelnost. Na CIAF předváděl jednak záchranu osoby (spuštění záchranáře, připoutání zachraňovaného a následné vytažení) a pak i zajímavou ukázku - hašení požáru. Tam předváděl různé techniky hašení (lišily se, jak rychle se vypouštěla voda a také na jak velkou plochu). 

06-SAR_ACR_Sokol_3849.jpg

06-SAR_ACR_Sokol_3855.jpg

06-SAR_ACR_Sokol_4320.jpg

06-SAR_ACR_Sokol_4321.jpg

Následující stroj vyvolává u nás mnoho různých vášní - JAS-39, řečený Gripen. Jedná se o strojšvédské výroby. První prototyp vzletěl roku 1988, po řešení dětských nemocí byl do výzbroje švédské armády zařazen roku 1993. Prázdný váží 5,7t a dosahuje max. rychlosti přes 2200 km/h. Jedná se o letoun, který má deltovitá křídla a řídící křidélka umístěna vepředu, pod a za kokpitem. Piloti, co komentovali lety, si Gripeny hodně chválili a říkali, že právě toto jim umožňuje skvělou manévrovatelnost a taky potřebují velmi krátkou dráhu na přistání. O kvalitách Gipenu svědčí i to, že se jimi začínají postupně vyzbrojovat i další armády NATO. Na fotkách jsou jak lety maďarských strojů, tak těch z AČR. Na jednom snímku uvidíte letoun s tygřími znaky, jedná se o člena našeho druhého zástupce v NATO Tiger Association - 211. taktická letka z Čáslavi.  

12-Gripen_Madarsko_3937.jpg

01-Gripen_ACR_3795.jpg

17-Gripen_ACR_4103.jpg

12-Gripen_Madarsko_3943.jpg

17-Gripen_ACR_4107.jpg

Jako poslední představím sovětskou stíhačku Suchoj Su-27, v kódovém označení NATO Flanker. Vyrábět se začal roku 1982, vojenské zkoušky ale byly ukončeny až r. 1984. Proti ostatním předváděným letounům je to pěkný obřík, prázdný váží pěkných 16,4t. I přesto dosahuje maximální rychlosti 2,35 machu (2500 km/h). Zaujme velmi elegantní aerodynamickou konstrukcí, která mu umožňuje řadu specifických obratů, které mají samozřejmě i praktický bojový účel. Na fotkách kromě vzletu a přistání uvidíte i vypuštění klamných cílů proti raketám.

19-Su-27_4244.jpg

19-Su-27_4248.jpg

19-Su-27_4304.jpg

19-Su-27_4284.jpg

19-Su-27_4313.jpg

Děkuji za pozornost a příště už se sejdeme jen u skupiných akrobatických letek.

Petr Zip Hájek

Vašek VašákZase velmi povedené12:127.12.2013 12:12:17
ZipDíky, Lído09:194.12.2013 9:19:34
Lída V.Velmi obdivuji piloty a jejich umění.23:423.12.2013 23:42:28
ZipRe: ...20:303.12.2013 20:30:56
Naďa DéLétat se bojím19:323.12.2013 19:32:23
Marek TrizuljakKrásné stroje, dobře se na to kouká19:323.12.2013 19:32:05
Ivana F.Klikám a jak to je,19:253.12.2013 19:25:26

Počet příspěvků: 7, poslední 7.12.2013 12:12:17 Zobrazuji posledních 7 příspěvků.

Petr Zip Hájek

Petr Zip Hájek

Různý mišmaš.
Hlavně fotky.

Sem tam i něco kolem IT, mystifikaci, různé úvahy a vůbec...

Web: http://hajek.photo/

Jsem, tedy myslím, že jsem.

REPUTACE AUTORA:
0,00 (VIP)

Pošlete mi vzkaz

Zbývá vám ještě znaků. Je zakázáno posílat reklamu a vzkazy více bloggerům najednou.