Auto byste neukradli... ani za něj neplatili dvakrát

neděle 17. červenec 2011 17:17

flickr.com

V této sérii článků se zamýšlím nad autorským právem. Je právo a férovost totéž?

Prekérní situace.... To má člověk z toho, když ví co chce říct, ví, že to má rozvržené jako miniseriálek, ale nějak nepřemýšlí nad rozdělením do jednotlivých dílů. Pak se stane, že něco, co mělo být zjevně (dle nadpisu) určeno sem, se z části ocitlo v předchozím článku. Tím pádem tam asi něco chybí... ale kdybych věděl co. To mám z toho, že si věci nenapíšu hned, jak mě napadnou, ale nechám si je drze utéct z hlavy.

Lidi chápou, že firma musí vydělávat, přinášet zisk. Ale pokud by ten zisk měla přinášet podvodem, vydíráním, nucením kupovat opakovaně již zakoupené zboží, nejspíš mnoho sympatií nezíská. Když už to neporušuje zákon, je to minimálně dost nemorální a takové firmy se nemohou divit, že to lidi štve a ozývají se.

Asi nejzásadnější je to, že firmy živící se na zábavním průmyslu mají diametrálně rozdílný metr na sebe a ostatní. Mají pořád plná ústa autorských práv, ale pouze pokud je to pro mě příjem. Jakmile byste totéž uplatňovali vy, nemáte nárok, splakali byste nad výdělkem. Není možné za drobný režijní poplatek vyměnit zničené CD za nové nebo třeba starou kazetu za CD. I když ona nehmotná práva máme přece dávno zakoupena. Řečeno jejich žargonem, máme právo na užívání daného obsahu.

To se ovšem dotyčným firmám nelíbí. Co to je za obchodní model - kupovat něco nafurt? Co kdyby se, nedejbože, lidem líbily staré písničky a desky, stačily by jim a nekupovali by si nové? Kam bysme to došli? Takže musíme vymyslet, proč by si měli kupovat CD, když už si koupili kazetu. Proč by si měli koupit remasterované CD, když si předtím koupili normální.

Ty firmy okecávat umí. "Cena za kazetu je nižší, než za CD, protože má horší kvalitu." Aha, takže my jsme si nekupovali autorská práva na dané album, jak nám říkali, ale pouze nějakou nekvalitní a časově omezenou verzi. Že se nikdo nezmínil, když nám to prodával. "Remasterovaná verze má lepší a vyčištěný zvuk, zní mnohem lépe." Chápu, minule jsme koupili zmetek. Vaši zvukoví inženýři měli co nejomezenější rozpočet a taky bylo nutno prodávat co nejdřív, na kvalitní dodělání nebyl čas. A když to teda opravíte, dodatečně do toho dáte peníze, co jste do toho měli dát už na začátku, tak by, milý zákazníku, bylo pěkné, kdyby jsi si to koupil ještě jednou.

Eh, fanoušek si to koupí. Alespoň ten skalní. Ale je ryzích fandů tolik, aby uživili celý byznys? Ono to totiž funguje i naopak - lidi si rozmýšlejí, za co dají své peníze. Když vidí, že druhý z nich jen ždíme pořád víc a nic moc za to nenabízí, nelíbí se jim to. Zvláště, když to jde i jinak a zcela zadarmo.

Velkou roli v tom má jedno: neochota firem v byznysu zapojených měnit stávající myšlení a obchodní modely. To vedlo v k tomu, že zatímco oni spali a zkoušeli ždímat, jejich zákaznící se naučili získat si onen autorský obsah zadarmo. V počátcích, kdyby byl lidem nabídnut dobrý model, by si firmy zisky nebo jejich valnou část zachovali. Jenže firmy ignorovaly nové médium, pořád se snažily maximalizovat zisky stávajícím způsobem... až to došlo do současného stavu.

I průměrně inteligentní lachtan pochopí, že když se razantně změní životní podmínky, tak je cesta přizpůsobit se nebo vyhynout. Naše showbyznysní organizace se pokouší o třetí cestu - zkouší si životní prostředit vrátit zpět. Lobováním by rády dosáhly zákonů, které jim bezpracně zajistí zisky. Celkem se jim to dařilo, ale jen problém o chvíli oddálily. Naopak ale naštvaly hromadu lidí, protože jejich opatření byly pouze restriktivní a paradoxně šikanovaly uživatele, co si jejich díla zakoupili (viz. minulý díl).

Co tedy dělat? Vymyslet nový obchodní model. Čím bude férovější a nebudou v něm zbytečné náklady na mezičlánky mezi tvůrcem a uživatelem, tím mají, dle mého, větší šanci. Mě osobně se líbí obchodní modely 2 firem prodávající digitální edice počítačových her. Na portálu Steamu si stáhnete klienta, zaregistrujete se a kupujete hry. Přes klient si hru stáhnete, nainstalujete, spouštíte. Provozovatel se stará, že tam jsou nejnovější opravy, ty se stáhnou samy. Výhoda je, že když jdete na jiný počítač a nemůžete bez her vydržet, jen stáhnete klienta, přihlásíte a můžete hru stáhnout, nainstalovat a hrát. No a co, že jste na jiném počítači - máte ji snad koupenu vy a ne počítač. A druhá služba, GOG (Good Old Games) jde ještě o krok dále - hru si stáhnete, nemá žádnou ochranu a omezení, můžete ji nainstalovat všude, kde se pohybujete. Neříkejte, že by podobné věci nešly v hudbě a filmu. Už se to zkouší, teď jen chce, aby autorské organizace daly možnost starým obchodním modelům vyklidit pole.

Petr Zip Hájek

Související články


ZipRe: josef hejna09:5618.7.2011 9:56:56
josef hejnaO autorském právu snad ještě něco vím.09:1518.7.2011 9:15:20

Počet příspěvků: 2, poslední 18.7.2011 9:56:56 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.

Petr Zip Hájek

Petr Zip Hájek

Různý mišmaš.
Hlavně fotky.

Sem tam i něco kolem IT, mystifikaci, různé úvahy a vůbec...

Web: http://hajek.photo/

Jsem, tedy myslím, že jsem.

REPUTACE AUTORA:
8,50 (VIP)

Pošlete mi vzkaz

Zbývá vám ještě znaků. Je zakázáno posílat reklamu a vzkazy více bloggerům najednou.